Huurteams Nijmegen bespaarde Nijmeegse huurders in 2017 meer dan €720.000

Nijmegen 10-04-2018 – Vandaag publiceerde stichting Huurteams Nijmegen zijn jaarverslag. Hieruit blijkt onder andere dat de stichting voor Nijmeegse huurders in 2017 maar liefst een besparing van €720.462,97 heeft gerealiseerd. In totaal hielp Huurteams Nijmegen 488 Nijmeegse huurders met 756 klachten. In 2016 zijn veel zaken in gang gezet die zich in 2017 uitbetaalden. Hierdoor heeft de stichting een recordaantal aan besparingen weten te realiseren. 

Een dergelijk resultaat is ongekend in de geschiedenis van Huurteams Nijmegen, een organisatie die Nijmeegse huurders helpt met hun problemen rondom huur sinds 2009. Voorzitter Berend Titulaer heeft er het volgende over te zeggen: ‘Dit resultaat is natuurlijk fantastisch. Het betekent dat we Nijmeegse huurders in de afgelopen drie jaar meer dan een miljoen euro hebben bespaard. Daar hebben we met zijn allen heel hard voor gewerkt.’

Toch komt het resultaat ook met een keerzijde. De stichting signaleert namelijk een toename in de hoeveelheid intimidatie richting huurders. In 2017 had zelfs 17,8% van de bijgestane huurders te maken met een vorm van intimidatie. Titulaer legt uit: ‘Onze cliënten ervaren op verschillende manieren intimiderende gedragingen van de verhuurder. Dit uit zich bijvoorbeeld in het ’s avonds laat op de deur bonzen om verhaal te komen halen, tot situaties waarbij de verhuurder de stroomvoorziening van huurders afsloot. Uiteraard kunnen wij geen volledig beeld geven van de gehele huurmarkt, daarvoor is ons werkveld te klein, maar het zijn wel een zorgwekkende signalen.’

Huurteams Nijmegen signaleert verder dat zij aan het plafond zitten van het aantal zaken dat zij aankunnen. De dienstverlening is in beginsel gratis en daarmee is de stichting voor haar financiering afhankelijk van gemeentelijke subsidie. Titulaer: ‘We doen ons werk graag, maar we moeten ook onze limieten aanwijzen. Met de huidige subsidie zitten we aan ons plafond. Dat betekent dat we met wachtlijsten moeten werken en niet altijd in staat zijn om spoedgevallen zelf te behandelen. Het komend jaar willen we ons wederom inzetten om het grote aantal zaken in goede banen te leiden en ervoor zorgen dat iedere cliënt de aandacht krijgt die hij of zij verdient.’

Lees het Jaarverslag 2017 hier.